راههایی برای افزایش تمرکز در کار کردن از خانه
وقتی که در خانه کار میکنید ، تنظیم مرز بین زمانهای شخصی و حرفهای کاری دشوار است .
نه رفت و آمدی ، نه جلسهای و نه لباس رسمی .
کار ریموت میتواند یک رویا باشد ، تا زمانی که الزامات شخصی سد راه شما قرار نگرفتهاند .
این حواسپرتیها را در محیط کار به راحتی میتوان نادیده گرفت .
اما وقتی که در خانه کار میکنید ، تنظیم مرز بین زمانهای شخصی و حرفهای کاری دشوار است .
برای مثال ، فرض کنید که روی یک پروژه کار میکنید و ناگهان یک دوست با شما تماس میگیرد .
میدانید که باید کار خود را به پایان ببرید ، اما از طرفی هم جواب ندادن به تماس آن دوست ممکن است حرکتی بیادبانه تلقی شود .
یا مثلا فکر کنید که در حال برنامهریزی کارهای روزانهتان هستید ، اما در عین حال نیز باید در مورد تعهدات شخصیتان نیز تصمیمگیری کنید .
به عنوان کسی که 12 سال کار ریموت انجام داده و به مربیگری مدیریت زمان برای کارکنان ریموت نیز مشغول است ، در این سالها چیزهایی خوب ، بد و زشت را به چشم دیدهام .
من دریافتهام که متمرکزترین و موثرترین کارکنان ریموت برای خودشان مرزهایی تعیین میکنند و به همین خاطر است که میتوانند کارهای خود را به نحو احسن انجام دهند .
چگونه در زمانهای کار از خانه ، تمرکز خود را حفظ کنیم ؟
در ادامه ترفندهایی برای شما ذکر شده است که میتواند کار از خانه را برایتان بهرهور تر و راضیکنندهتر کند .
ساعات کاری خود را تنظیم کنید :
هرچند که ممکن است کمی احمقانه باشد ، اما اگر میخواهید روز کاری متمرکزتری داشته باشد ، باید وانمود کنید که از خانه کار نمیکنید .
قبل از اینکه مربی مدیریت زمان باشم ، برنامه زمانی من پر از هرج و مرج بود . هیچ زمان مشخصی برای نشستن پشت کامپیوتر نداشتم و اغلب قرارهای ملاقات شخصی را برنامهریزی میکردم و یا ساعات کاریام در طول روز پراکن��ه بود .
و از آنجایی که زندگی شخصیام هیچ مرزی نداشت ، زندگی کاریام نیز به همین صورت درآمد .
وقتی که در خانه بودم ، برای چک کردن ایمیلهای مرتبط با کارم در تمام ساعات شب و روز احساس گناه میکردم .
اما وقتیکه شروع به تنظیم « ساعات کاری » برای خودم کردم ، یک تغییر بزرگ حاصل شد .
این ساعات کاری برای من از ساعت 9 صبح آغاز میشد و تا 6 عصر ادامه داشت .
من همچنین دقیقا مشخص کردم که در طول این ساعات چه کاری باید انجام شود و همچنین نباید به سمت چه کارهایی بروم .
از خودم پرسیدم : « اگر در دفتر کار بودم ، آیا این کار را در طول روز انجام میدادم ؟ »
و پاسخ این سوال منفی بود .
من میدانستم که باید این کار را قبل و یا بعد از ساعات کاری انجام بدهم .
کارهای خانه ، گشت و گذار با دوستان و فعالیتهای این چنینی تماما به فعالیتهایی تبدیل شدند که باید قبل یا بعد از ساعات کاری به آنها
میپرداختم .
هرچند که دراینبین نیز ممکن بود استثنائاتی مانند دریافت تماس از یک دوست یا تعمیر خودرو به وجود میآمد و من مجبور میشدم که در طول روز و بین ساعات کاری به آنها بپردازم ، اما اینها فقط و فقط استثنا بودند و نه قانون .
در تعیین این حدومرزها ، من نهتنها یکزمان کاری اختصاصی ایجاد کردم ، بلکه فهمیدم که میتوانم بعد از ساعات کاری ، روی کارهای شخصیام نیز تمرکز کنم .
ساعات کاری خود را تنظیم کنید :
روزتان را برای موفقیت ساختاربندی کنید :
شما میتوانید با ساختاربندی کردن روز خود به روشی متفاوت از یک روز کاری معمولی ، میزان اثرگذاری آن را به حداکثر برسانید .
برای مثال ، اگر فقط یک روز در هفته یا بهصورت پراکنده در خانه کار میکنید ، بههیچعنوان هیچ جلسهای را در این روز برگزار نکنید .
اگر نمیتوانید از جلسات اجتناب کنید ، حداقل یک نصفه روز را برای کار با تمرکز اختصاص دهید .
براساس هر جلسه مورد نیاز و سطح انرژی خود، زمانی را انتخاب کنید که برای شما بهترین است .
سپس یک یا دو آیتم کلیدی که میخواهید در طول این زمان به پایان برسانید را مشخص کنید .
این آیتمها میتوانند مواردی باشند که به یک ساعت یا بیشتر کار بدون حواس پرتی نیاز دارند و یا حتی آیتمهایی که خلاقیت و تفکر استراتژیک بیشتری را میطلبند .
همچنین خوب است که ایمیلهایتان را در طول این زمان خاموش کنید و یا حداقل برای یک ساعت از آنها دور بمانید.
همکارانتان را از زمانهایی که مشغول کار هستید و نمیتوانید به آنها پاسخ دهید آگاه کنید تا از جواب ندادنهای شما سورپرایز یا نگران نشوند .
با دیگران حد و مرز تعیین کنید :
برای اینکه تلاشهایتان تداوم داشته باشد ، با کسانی که کار کردن شما در خانه را به چشم یک روز معمولی که در خانه استراحت میکنید میبینند ، شفاف و بی پرده باشید .
به دوستان ، خانواده و دیگران توضیح دهید که روزهایی که شما به صورت ریموت کار میکنید ، روزهایی برای فعالیتهای غیرکاری نیستند .
برای مثال ، اگر با همسرتان در خانه هستید به او بگویید :
« من میخواهم که از ساعت 8 تا 5 بعد از ظهر پشت کامیپوتر باشم .
اگر صحبتی هست در وقت ناهار انجام میدهیم .
به غیر از این ساعات من مشغول هستم . »
به صورت معمول وقتی که انتظارات را مشخص میکنید و به آن پایبند میمانید ، افراد محدودیتهای شما را درک میکنند و دیگر فکر نمیکنند که شما در دسترس هستید .
همچنین توصیه میکنم که یک مکان اختصاصی و جدا از دیگران را برای خود درنظر بگیرید تا کسی مزاحمتان نشود .
اما در شرایطی که یک مهمان ناخوانده برایتان میآید باید دیپلماتیک رفتار
کنید .
اگر یکی از همسایهها آمد ، دقایقی را به صحبت با او اختصاص دهید ، همانند همان دقایقی که یکی از همکارنتان در محیط کار دقایقی سر میز با شما گپ میزند .
اما به هیچ وجه این همسایه را برای نوشیدن یک فنجان چای یا ادامه بحث به داخل دعوت نکنید .
بجای این کار، بگویید « از صحبت کردن با شما بسیار لذت بردم ، اما یکسری کار دارم که باید به پایان برسانم » سپس زمانی را به دیدار مجدد با این همسایه در روزها و یا هفتههای آینده اختصاص دهید .
یا اگر صاحبخانه میگوید که میخواهد یکسری تعمیرات را انجام دهد ، بجای اینکه اجازه دهید او زمان را تعیین کند ، زمان یا روزی را به او پیشنهاد دهید که برایتان بهترین باشد .
اگر مجبور شدید که در طول روز زمانی را به فعالیتهای غیرکاری اختصاص دهید ، همانند برنامه زمانی خود در دفتر کار ، دقیقا مشخص کنید که چقدر زمان در اختیار دارید .
برای مثال ، اگر خانوادهتان از شما درخواستی میکنند ، تخمین بزنید که در طول زمان ناهار میتوانیدچه کارهایی را انجام دهید ، سپس فقط به آن متعهد بمانید . برای مثال بگویید « میتوانم در زمان ناهار به خشکشویی بروم یا شیر بخرم ، اما تا بعد از زمان کاری ، نمیتوانم یک خرید مفصل داشته باشم . »
یا همچنین میتوانید این درخواستها را به بخشهای کوچکتر نیز تقسیم کنید . مثل : « میتوانم ماشین را امروز به تعمیرگاه ببرم ، اما نمیتوانم تا فردا به شرکت بیمه زنگ بزنم .
وقتی که محدودیتهای خود را توضیح میدهید ، لازم نیست که این کار را به طوری محکم انجام دهید .
شما باید همان احترامی که برای زمانتان در مواقع حضور در دفتر کار قائل هستید را برای زمانهایی که در خانه کار میکنید نیز داشته باشید .
همانطور که به زندگی و ارتباط با این انتظارات ادامه میدهید ، سایر افراد نیز به تدریج آنها را میپذیرند و در نهایت میبینید که زمان بیشتری را برای کار کردن با تمرکز در اختیار دارید .
منبع : برترین ها