اوتیسم
ثبت نام كاربر
|
ورود
صفحه اصلی
مشاوره کنکور سراسری
مشاورین مرکز
مقالات
بیش فعالی
علايم بيماريهاي اعصاب و روان
داروها
ایمی پرامین
سرترالین
فلورازپام
سیتالوپرام
کلرادیازپوکساید
ریسپریدون
کلونازپام
آلپازولام
فلوکستین FLUOXETINE
متادون
ارزیابی بیش فعالی
گفتار درمانی
اوتیسم
بازی درمانی
اختلال دو قطبی
افسردگی
وسواس فکری
روال مشاوره بیماران ایدزی
تستهای روانشناسی
تست روانشناسی
MBTI تست
تست هوش جدید
تست اراده
تست شجاعت
تست نیمکره های مغز
تست شخصیتی
تیـپ شخصیتی
خونگرم هستید یا نه؟
تست خشونت و استرس 2
تست روانشناسی نقاشی
نمره اعصاب شما چند است؟
هنگام عصبانیت چه میکنید؟
تست شناخت احساسات
رابطه شخصيت با گروه خوني
تست سلامت روحی و روانی
تست روانشناسی اولویت زیگموند فروید
خدمات مرکز
معرفی محصولات
همایش ها
راه های جستجوی منابع پژوهشی
منابع و وب سایت های فارسی
وب سایتهای انگلیسی
فصلنامه های پژوهشی
کنفرانس ها
لینک های مفید
خبرگزاری ها
ايلنا
ايكنا
ايسنا
ايپنا
ايانا
الف
آنا
ايرنا
آريا
آموزش
سلامت
دانشجو
حيات
جام جم
بسيج
برنا
باشگاه خبرنگاران جوان
واحد مركزي خبر
وفا
قدس
فلسطين
شبكه خبر
روزنامه ها
ابتكار
ابرار
اسرار
اطلاعات
اعتدال
جمهوري اسلامي
خراسان
دنياي اقتصاد
رسالت
سياست روز
قدس
كيهان
مردم سالاري
همشهري
سايت هاي معتبر كودكان
ترانه، نقاشي،شعر،موسيقي
روانشناسي كودك
بازي،سرگرمي، چيستان
راهنمايي بارداري و بچه داري
داستان سرايي،چيستان،گالري عكس و نقاشي
نقشه سایت
درباره ما
تماس با ما
مترجم سایت
مترجم سایت
اوتیسم
اوتیسم
(اختلال فراموش شده)
تعریف اوتیسم :
یک اختلال در مغز است که توانایی برقراری ارتباط ؛ استدلال و تعامل با دیگران را تحت تأثیر قرار میدهد . به عبارت دیگر اختلالات طیف اوتیسم درزمره ناتوانی های تکاملی هستند با اشکال درحیطه های ؛ تعامل اجتماعی ؛ اررتباط کلامی یاغیرکلامی و بروزرفتارهای تکراری یا غیرعادی وعلایق فوق العاده خاص .
اوتیسم افراد را به درجات و اشکال مختلف درگیرمی کند و اغلب به صورت همراه وترکیب یا اختلالات دیگر دیده می شود .
واژه اوتیسم ( ازکلمه یونانی اتوزبه معنای خود آمده ) وطیفی از اختلال می باشد .
اوتیسم اغلب به سه اختلال زیر اطلاق می شود :
1-
اختلال اوتیسم
2-
سندرم آسپرگر
3-
اختلال تکاملی فراگیر ؛ که به روش دیگر مشخص نشده
دواختلال کمترشایع این دسته عبارتند از:
1-
اختلال تجزیه ای دوران کودکی
2-
سندرم رت
شیوع اوتیسم :
اوتیسم پس ازعقب ماندگی ذهنی وفلج مغزی سومین علت شایع اختلالات تکاملی است . اوتیسم بسیار شایعتر ازسرطان های دوره کودکی وفیبروز کیستیک می باشد .
ازهر250 نفرکودک ؛ یک کودک مبتلا به نوعی از اختلالات طیف اوتیسم می باشد . افزایش روز افزون کودکانی که به عنوان اوتیسم نشخیص داده می شوند یک معضل بهداشتی محسوب می گردد .
شیوع اوتیسم در پسرها 4 برابرشایعتر ازدخترها است ودرتمام جمعیت های دنیا ؛ تقریبا به همین نسبت دیده می شود .
علایم اوتیسم :
علایم اوتیسم به خصوص مشکلات اجتماعی وزبانی هستند .
بچه های اوتیسم ؛ اغلب ( ولی نه همیشه ) تاخیر تکامل زبانی دارند . دربرخی ازاین افراد مشکلات غیر کلامی در تمام طول زندگی ادامه می یابد .
اختلالات زبانی علامتی است که بیشتر مورد توجه والدین و متخصصین اطفال قرار گرفته وسبب کشف این اختلال در سن 3 – 2 سالگی می شود .
برخی علایم دیگر عبارتند از :
* تماس چشمی اندک یا بدون تماس چشمی
* نقص زبانی شدید
* اصرار بر یکسانی امور
* پایداری در بازیهای عجیب و غیر عادی
* چرخش اشیاء
* مهارتهای حرکتی ریزودرشت غیرمعمول ( ممکن است درحالیکه نمی تواند توپ را شوت کند ؛ بتواند سنگهارا روی هم بچیند ) .
* گریه ؛ خنده یا ناراحتی بدون دلیل واضح
* بیش فعالی یا کم فعالی قابل توجه
* اشکال در نمایاندن نیازها
* شکلک درآوردن یا اشاره به نقطه ای به جای صحبت کردن
* عدم پاسخ به علایم کلامی ( درحالیکه در آزمون های شنوایی ؛ کاملا سالم هستند ؛ اما رفتاری نظیر ناشنوایان دارند )
* تکرار کلمات یا عبارات به جای پاسخ زبانی طبیعی ( اکولالیا )
* دلبستگی نامناسب به اشیاء
* عدم تمایل به در آغوش گرفته شدن و یا برعکس ؛ داشتن رفتار دوستانه
* عدم پاسخ به روش های عادی یادگیری
* آستانه تحریک و پاسخ به درد بالاتر یا پایین تر از عادی رفتار منزوی ؛ اشکال در آمیختن بادیگران و...
علایم اختصاصی
اوتیسم می تواند بسیار متنوع باشد . در بچه های کوچکتر می تواند به صورت صف آرایی اسباب بازی ها به جای بازی کردن با آنها یا اصرار در تماشای مکرر یک قسمت یا بخشی از فیلم باشد .
دربچه های بزرگتر که سخن می گویند ؛ ممکن است به صورت تما یل به سخن گفتن درباره عنا وین مورد علاقه بدون توجه به موقعیت و شرایط بروز کند .
بچه های اوتیسم اغلب مشکلات دیگری هم دارند از جمله نقصان حسی ؛ مشکلات معده ای – روده ای ؛ بی نظمی خواب و اختلالات تشنجی ؛ با این حال این کودکان ممکن است در زمینه های معینی ؛ مهارتهای خاصی از خود نشان دهند مثل نقاشی ؛ ریا ضیات ؛ موسیقی وغیره
علت اوتیسم :
اوتیسم از سال 1943 شناخته شده است ؛ با این حال علت آن هنوز ناشناخته است مانده است . محققین ؛ علت ژنتیکی را قویا مطرح می کنند اگرچه احتمال اثر عوامل محیطی را هم رد نمی کنند .
صرف نظر ا ز علت ؛ روشن است که بچه های اوتیسم با اختلال به دنیا می آیند . اوتیسم با داشتن والدین بد یا بی عاطفه یا بی تفاوتی رابطه ندارند .
اوتیسم می تواند افرادی از هر نژاد ؛ هرسطح اجتماعی ؛ اقتصادی و هر جنس را مبتلا می کند . بچه های اوتیسم بچه های بی ادب ولوس نیستند که رفتار غلطی را انتخاب کرده باشند .
تشخیص :
اختلالات طیف اوتیسم ؛ معمولاً به خاطر بروز اختلال عملکرد پایدار در همان اوایل کودکی یعنی در سن 3 سالگی و قبل از آن تشخیص داده می شود . تشخیص هرچه زودترو درمان هر چه سریعتر باید باید آغاز شود . تشخیص صحیح مبتنی بر برسی ارتباطاط ؛ رفتارها وسطح رشد و تکامل کودک توسط یک گروه حرفه ای صورت می گیرد . آزمون پزشکی برای اوتیسم وجودندارد ؛ بااین حال از آنجا که بسیاری از رفتارها های اوتیسم با سایر اختلالات مشترک است ؛ آزمون های پزشکی باید برای رد سایر علل اجتماعی انجام شود . امروزه برخی از ژن های عامل این اختلال کشف شده و با روشهای آزمایشگاهی می توان به آن ها دست یافت بنا بر این ؛ انجام آزمایشات ژنتیکی ؛ روز به روز اهمیت بیشتری می یابد ؛ بخصوص درپیشگیری از بروز مجددا اختلال در خانواده .
درمان اوتیسم :
درمانی برای اوتیسم وجود ندارد ولی مدارک و شواهد نشان داده اند که مداخلات زود هنگام نتایج مثبت زیادی برای کودکان اوتیسم دارند و باید هرچه زودتر آغاز شوند . تعدادی از روش های آموزشی و رفتاری ویژه به عنوان بخشی از مداخلات متداول برای کودکان با اوتیسم استفاده می شوند . مداخلات زود هنگام ؛ عموماً به محرکهای اجتماعی ؛ مهارتهای تقلیدی ؛ درک زبان وکاربرد آنها ؛ مهارت بازیهای مرتبط و تعامل اجتماعی تأکید دارند .
مطالعات نشان داده اند که افراد با اوتیسم به برنامه های آموزشی ؛ اختصاصی متناسب با نیاز هایشان به خوبی پاسخ می دهند . برخی ممکن است به آموزش یک به یک و یا آموزش در گروههای کوچک نیاز داشته باشند ؛ در حالی که بقیه ممکن است بتوانند آموزش های عمومی را به خوبی درک کنند و موفق باشند . از آنجائیکه اوتیسم یک اختلال با طیف وسیع می باشد ؛ هیچ روشی به تنهایی درمانگر نیست . سایر درمانهای کمک کننده عبارتند از :
درمانهای طبی ؛ رژیم درمانی ؛ کاردرمانی و بازی درمانی و ...
کليه حقوق مادي و معنوي سايت متعلق به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی ناصح مي باشد