مشاوره ایدز
ثبت نام كاربر
|
ورود
صفحه اصلی
مشاوره کنکور سراسری
مشاورین مرکز
مقالات
بیش فعالی
علايم بيماريهاي اعصاب و روان
داروها
ایمی پرامین
سرترالین
فلورازپام
سیتالوپرام
کلرادیازپوکساید
ریسپریدون
کلونازپام
آلپازولام
فلوکستین FLUOXETINE
متادون
ارزیابی بیش فعالی
گفتار درمانی
اوتیسم
بازی درمانی
اختلال دو قطبی
افسردگی
وسواس فکری
روال مشاوره بیماران ایدزی
تستهای روانشناسی
تست روانشناسی
MBTI تست
تست هوش جدید
تست اراده
تست شجاعت
تست نیمکره های مغز
تست شخصیتی
تیـپ شخصیتی
خونگرم هستید یا نه؟
تست خشونت و استرس 2
تست روانشناسی نقاشی
نمره اعصاب شما چند است؟
هنگام عصبانیت چه میکنید؟
تست شناخت احساسات
رابطه شخصيت با گروه خوني
تست سلامت روحی و روانی
تست روانشناسی اولویت زیگموند فروید
خدمات مرکز
معرفی محصولات
همایش ها
راه های جستجوی منابع پژوهشی
منابع و وب سایت های فارسی
وب سایتهای انگلیسی
فصلنامه های پژوهشی
کنفرانس ها
لینک های مفید
خبرگزاری ها
ايلنا
ايكنا
ايسنا
ايپنا
ايانا
الف
آنا
ايرنا
آريا
آموزش
سلامت
دانشجو
حيات
جام جم
بسيج
برنا
باشگاه خبرنگاران جوان
واحد مركزي خبر
وفا
قدس
فلسطين
شبكه خبر
روزنامه ها
ابتكار
ابرار
اسرار
اطلاعات
اعتدال
جمهوري اسلامي
خراسان
دنياي اقتصاد
رسالت
سياست روز
قدس
كيهان
مردم سالاري
همشهري
سايت هاي معتبر كودكان
ترانه، نقاشي،شعر،موسيقي
روانشناسي كودك
بازي،سرگرمي، چيستان
راهنمايي بارداري و بچه داري
داستان سرايي،چيستان،گالري عكس و نقاشي
نقشه سایت
درباره ما
تماس با ما
مترجم سایت
مترجم سایت
روال مشاوره بیماران ایدزی
مشاوره در
ایدز
اصول مشاوره
مشاوره يك تعامل هدفمند است كه طي آن مشاور با صرف وقت و توجه براي مراجع ، به ��و در جستجو و كشف روش هايي براي زيستن خلاقانه تر، تصميم گيري و تغيير رفتاركمك مي كند
.
مشاوره در خصوص
HIV/AIDS :
يك مكالمه محرمانه بين مشاور و مراجع با هدف توانمندسازي مراجع براي مقابله با استرس و اتخاذ تصميم شخصي در مورد
HIV/AIDS
مي باشد
( 1994-WHO).
يك مشاوره صحيح به مراجع كمك مي كند تا
:
مشكل موجود را به درستي شناسايي كند
اطلاعات مورد نياز را كسب كند
راه ها و امكانات مختلف را شناسايي كند
نتيجه و پيامد راه هاي مختلف را ارزيابي كند
تصميم گيري كند
مسئوليت تصميم و عملش را بپذيرد
نتيجه تصميم را ارزيابي كند (بررسي علل موفقيت و شكست و استفاده آتي
)
مشاوره صحيح
:
توصيه كردن
دستورالعمل دادن
فقط ارائه آموزش و اطلاعات
گپ زدن
بازجويي كردن
اعتراف گرفتن
موعظه كردن
اطمينان بخشي غير واقعي
دلداري دادن (كوچك نمايي مشكل موجود
)
نيست
اجزاي يك مشاوره صحيح
زمان كافي
پذيرش مراجع
در دسترس بودن مشاور
ثبات و صحت اطلاعات
رعايت رازداري
یک مشاوره موثرمبتنی است بر
:
اعتماد
ارتباط
همدلی
درک متقابل
در نظرداشتن ویژگی های اجتماعی-فرهنگی
مهارت های اصلی مشاوره
:
برقراری رابطه
( Rapport)
اطمینان از رازداری و رعایت حریم خصوصی
احترام قایل شدن برای مراجع
نشان دادن همدلی
بجا آوردن احساسات دشوار
پذیرش
مهارت های ارتباطی
گوش دادن فعال و نشان دادن توجه
استفاده از زبان متناسب با سطح تحصيلات، سن و فرهنگ مراجع
استفاده از عبارات سوم شخص
استفاده از سئوال هاي باز پاسخ
عدم ارائه مستقيم راهكار و سوگيري
تكنيك هاي ويژه
روشن سازي
clarifying
عبارت هاي مترادف
paraphrasing
ارائه قالب جديد
reframing
انعكاس احساسات
reflecting feelings
تكرار اطلاعات
repeating information
تكنيك هاي ويژه
...
خلاصه كردن
summarizing
كاوش و بررسي
probing
مواجه كردن
confronting
خودآگاهي
براي انجام يك مشاوره موثر و مناسب ، مشاور باید از احساسات و نگرش خود مطلع باشد
.
آيا نسبت به برخي مراجعان احساس ناخوشايندي دارم؟
آيا صحبت در مورد برخي مطالب برایم دشوار است؟
آيا نياز دارم دايم شرايط را كنترل كنم؟
آيا از احساسات و نگرش خودم و نحوه تاثير آن بر روند مشاوره آگاهم؟
خود
(The Self)
3-
پنهان
4-
ناشناخته برای خود و دیگران
1-
شناخته شده برای خود و دیگران
2-
نقاط کور
روند مشاوره
مرحله آغازين(برقراري ارتباط
)
مرحله مياني(گردآوري اطلاعات
)
مرحله جمع بندي(حل مسئله و مدارا
)
مرحله پاياني(ختم جلسه مشاوره
)
با تشکر
مشاوره پیش از آزمایش
اهداف
بررسی میزان خطری که مراجع را تهدید می کند
.
کمک به مراجع تا متوجه ضرورت انجام آزمایش شود و برای انجام آن تصمیم بگیرد
.
ارائه توضیحات روشن در مورد آزمایش و نتیجه آن
توضیح در مورد محدودیت
های
نتیجه آزمایش
ارائه اطلاعات لازم در مورد روش
های
کاهش خطر آلودگی و انتقال
بررسی واکنش
های
احتمالی به نتیجه آزمایش
بررسی منابع و امکانات حمایتی مراجع
خطوط کلی مشاوره پیش از آزمایش
جستجوی علت مراجعه و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز
درک موقعیت از دیدگاه مراجع
دستیابی به
یک برنامه کاهش خطر و راهبردهای نیل به آن
مراحل مشاوره پیش از آزمایش
مرحله اول
برقراری ارتباط با مراجع
معرفی خود و نقش مشاور
توضیح در مورد مدت زمان جلسه و احتمال نیاز به جلسات بیشتر
توضیح و تاکید بر راز داری
اخذ اطلاعات اولیه از مراجع
علت مراجعه و احساس نیاز به انجام آزمایش
بررسی عوامل خطر
مرحله دوم
ارزیابی میزان اطلاعات مراجع در مورد
HIV/AIDS
و آزمایش
HIV
شناسایی اطلاعات نادرست و سوء برداشت ها
ارزیابی آشنایی مراجع با آزمایش و نتیجه آن(مفهوم نتیجه مثبت و منفی، دوره پنجره و مثبت کاذب
)
معرفی نحوه آزمایش و ارائه پاسخ
توضیح در مورد فواید مشخص شدن وضعیت بیماری
مرحله سوم
ارزیابی تاثیر نتیجه آزمایش بر روی فرد و افراد و جنبه
های
مهم زندگی وی
ارزیابی و صحبت در مورد منابع حمایتی مراجع
ارزیابی
مکانیسم
های
دفاعی
مراجع و نحوه برخورد با مشکلات پیشین
ارزیابی وضعیت روانی مراجع
مرحله چهارم
ارائه اطلاعات در مورد رفتارهای سالم (ارتباط جنسی ایمن،کاهش آسیب در مصرف کنند گان مواد ،
...)
بررسی روش
های
کاهش آسیب و خطر
با مراجع
و دستیابی به راهبرد
های
عملی و منطبق با شرایط هر مراجع
بررسی امکانات و اقدامات مورد نیاز برای تغییر رفتارهای پر خطر
ارائه فرصت برای طرح سئوالات مراجع
مرحله پنجم
مراجع اعلام کند آیا می خواهد آزمایش دهد یا خیر
.
در صورت اعلام رضایت مراجع برای انجام آزمایش، روند انجام آن توضیح داده شود
.
زمان جلسه بعدی
(
ادامه مشاوره یا مشاوره پس از آزمایش) تعیین شود
.
مشاوره پس از آزمايش
هدف
كمك به مراجع تا نتیجه آزمایش را درك كند و بپذيرد
.
كمك به اداره هيجانات و واكنش هاي مراجع
كمك به مراجع براي تصميم گيري هاي لازم و برنامه ريزي براي روش هاي كاهش آسيب و حذف رفتارهاي پرخطر
ارجاع جهت دريافت خدمات تخصصي تر(در صورت نياز
)
مراحل مشاوره پس از آزمایش
اطمينان از اينكه مراجع در حد مطلوبي از مشاوره پیش از آزمون استفاده كرده است
.
سئوال در مورد احساسات مراجع در مدتي كه براي آزمايش اقدام كرده است
.
دادن فرصت براي طرح سئوالات احتمالي
اعلام نتيجه آزمايش
اطمينان از اينكه مراجع نتيجه آزمايش و مفهوم آن را درك كرده است
.
ارزيابي درك شناختي مراجع
ارزيابي هيجاني و رواني مراجع
كسب اطمينان از آمادگي مراجع
برنامه ريزي براي حذف رفتارهاي پرخطر و كاهش آسيب
ارجاع در موارد لزوم
مشاوره پس از نتيجه منفی
ارزيابي مفهوم نتيجه منفی از نظر مراجع و در صورت نياز ارائه توضيحات لازم
صحبت در مورد ”منفي ماندن
“
توضيح كافي در مورد دوره پنجره و نياز به آزمايش مجدد
تاكيد بر اجتناب از رفتارهاي پرخطر
برنامه ريزي منطبق با شرايط مراجع براي رفتارهاي سالم
كمك به توانمندسازي مراجع در جهت اجراي برنامه تعيين شده
مشاوره پس از نتيجه مثبت
توضيح در مورد تفاوت بين آلودگي و بيماري ايدز
(
يادآوري
)
فرصت دادن براي درك موضوع و استفاده از اطلاعات جلسه پيش از آزمايش
بررسي مفهوم نتيجه آزمايش از ديدگاه مراجع
توضيحات روشن در مورد بيماري و درمان هاي مربوطه وپيشگيري
:
-
معرفي سرويس هاي حمايتي درماني موجود
توصيه براي رعايت اصول تغذيه سالم،ورزش و استراحت كافي
خودداري از مصرف الكل وسيگار
مراجعه به پزشك حتي براي بيماري هاي جزئي
توضيحات لازم در خصوص پيشگيري از انتقال
كمك براي اعلام نتيجه به شريك جنسي يا ديگران
بررسي شرايط ويژه و اقدامات لازم(مثل بارداري
)
كمك براي تشويق شريك جنسي براي انجام آزمايش
بررسي وضعيت هيجاني
-
رواني مراجع
تهيه برنامه اي براي پذيرش و كنار آمدن با شرايط جديد
در صورت نياز تعيين وقت براي جلسه يا جلسات بعدی مشاوره
در صورت نياز ارجاع به روانپزشک
اعلام نتیجه آزمایش فرد به دیگران
همسر
محل کار و تحصیل
مراکز بهداشتی
-
درمانی
مشاوره دربحران
بحران:احساس تهدید و ناتوانی شدید در اداره شرایطی ناخواسته و ناگهانی
درک بحران توسط فرد باید مورد توجه قرار گیرد
تظاهرات بحران می تواندهیجانی یا بصورت رفتارهای تخریبی باشد
شرایطی که می تواند بحران زا باشد
دریافت نتیجه مثبت آزمایش
HIV/AIDS
ورود به مرحله بیماری
ایدز
فوت یک دوست مبتلا به
ایدز
شکست درمانی
عناصر بحران
شوک متعاقب درک شرایط ناگوار
واکنش هیجانی
گوشه گیری و اندوه
پذیرش
نکات مهم مشاوره در بحران
مشخص کردن مشکل
اجازه بیان احساسات
نشان دادن توجه و گوش دادن فعال
پذیرش و درک موقعیت مراجع
کمک به مراجع تا احساس کنترل شرایط را کسب کند
بررسی خطر آسیب رسانی به خود یا دیگری و در موارد لزوم ارجاع به سرویس
های
تخصصی تر
تکنیک
های
مورد استفاده
طرح سئوالات ساختار یافته
حمایت عاطفی (پذیرش و همدلی
)
تاکید براینجا و اکنون
تسهیل ابراز هیجانات
تکرار مطالب مهمی که توسط مراجع انکار می شود یا پذیرش آن دشوار است
استفاده از مهارت
های
کنترل خشم،حل مساله و تصمیم گیری
پرهیز از
:
قضاوت
نصیحت
کوچک نمایی مشکل
کليه حقوق مادي و معنوي سايت متعلق به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی ناصح مي باشد